Thursday, April 9, 2015

Pengalaman Saya Bila Ayah Buat Pembedahan Jantung



Tempoh hari saya call abah. Dia baru balik dari kelas mengaji. Biasanya abah akan tumpang kereta kawan dia untuk ke sana. Bila abis kelas, kawan dia akan turunkan dia kat pondok guard. Abah akan berjalan balik ke rumah. Jarak dari pondok guard ke rumah dalam 30meter. Itu pun dia dah mengadu semput, rasa termengah2.

Ini mengingatkan saya perkara yang berlaku beberapa tahun lepas sebelum abah buat operation jantung. Dia asyik mengadu sakit dada. Nak naik ke tingkat dua & tiga rumah pun tak larat.

Abah selalu mengadu sakit dada. Bila buat kerja2 berat sikit, mulalah dia rasa mengah2 macam orang baru lepas balik berjogging.

Bila check kat hospital, rupanya 3 salur dah tersumbat. Doktor beri kami 2 pilihan:

1) Biarkan je. Tapi ada risiko abah akan kena serangan sakit jantung.
2) Buat operation heart bypass. Tapi oleh sebab abah ada penyakit darah tinggi, ada kemungkinan kecil untuk mengalami komplikasi ketika operation. Risikonya ialah abah mungkin akan mengalami kegagalan buah pinggang, dan strok.

Bayangkan betapa takutnya kami sekeluarga apabila membayangkan abah mengalami strok, lumpuh satu badan & dalamasa yang sama terpaksa ulang alik ke hospital untuk buat dialisis.

Mula2 tu kami bincang, rasa2 macam takyahlah buat operation. Biar jelah abah camtu. Kalau kena strok, kesian pulak dia terseksa tak boleh buat apa.

Tapi doktor beritahu kami bahawa peluang untuk operation tu berjalan dengan lancar ialah 97%. Hanya sebahagian kecil je kemungkinan ianya mengalami masalah.

Jadi kami pun setuju. Beberapa hari kemudian abah ke hospital. Persiapkan diri untuk menjalani pembedahan.

Saya ambil cuti yang agak panjang untuk temankan abah di hospital. Masa abah disorong masuk ke bilik bedah, mukanya nampak tenang. Tapi hanya Allah je yang tahu perasaan dia masa tu. Kami pulak hanya mampu berdoa agar semuanya berjalan lancar.

Lebih 8 jam abah berada di dalam bilik bedah. Alhamdulillah semuanya selesai. Abah terus dihantar ke wad CCU untuk jagaan rapi. Hanya 2 orang sahaja dibenarkan masuk untuk melawat pada satu2 masa. Itu pun pada hari kemudiannya.

Di wad CCU, abah demam sekejap. Tapi nurse tu cakap yang perkara ni normal. Biasalah orang baru abis bedah jantung, mesti akan demam punya.

Beberapa hari lepas tu, abah dipindahkan ke wad biasa. Masa ni saya temankan abah di wad. Saya tido di lantai beralaskan toto je. Allah sejuknya wad pesakit jantung ni. Kat kiri, kanan & depan katil semuanya penuh dengan pesakit2 yang sudah selesai pembedahan & mereka yang tengah tunggu turn. Ada jugak mamat yang berumur 35tahun, tengah tunggu turn untuk dibedah. Aduhai seram tengok muka diaorang. Muda2 lagi dah kena bedah jantung!

Sepanjang berada di wad, saya sedih sangat bila tengok abah cuba kuatkan diri untuk bangun makan, ke tandas & menjalani fisioterapi. Tapi will power dia cukup kuat untuk cepat2 keluar daripada hospital tu. Maybe sebab bosan duduk lama2 kat dalam wad. Tak selesa agaknya. Segala yang doktor nasihatkan, dia akan buat walaupun nampak seksa sangat.

Seminggu lepas tu abah dah boleh balik ke rumah. Masa kat rumah, rasa sakit dada kesan kena bedah tu masih terasa. Yelah kan, tulang rusuk kita dibukak, saper yang tak rasa sakit kan?

Abah terpaksa jaga pemakanan & berpantang supaya dia cepat sembuh. Bila tiba masa, dia kena gi hospital untuk buat followup. Mak & kakak saya banyak sangat membantu untuk mempercepatkan proses recovery.

Buat operation jantung bukanlah satu pengalaman manis. Hanya Allah je yang tahu betapa takutnya kami sekeluarga. Apatah lagi si empunya badan. Dan ianya tak menjamin anda akan kembali sihat seperti masa muda2 dulu.

Jantung ni adalah salah satu organ penting kat dalam badan kita. Sementara sihat, sementara mampu, sementara ada kudrat, jagalah ia sebaik2nya. Jangan dah sakit baru kita sibuk nak cari penawar.

1 comments:

  1. Mencari Penapis Air MURAH dan Berkualiti?

    Bio ULTRA ALKALINE pilihan Terbaik? Kenapa?
    1 - Harga jauh lebih Murah dr Jenama-jenama terkenal.
    2 - Kualiti Air setanding dgn Jenama antarabangsa.
    3 - Filter2 yg berkualiti dan mendapat Sijil HALAL JAKIM
    4 - Servis Berkala, ada Warranty & Design menarik
    5 - Pemasangan sepantas 1-2 Hari shj (Seluruh Semenanjung)

    HARGA bermula dr RM699

    KAMI juga menjual semua jenis filter penapis air (Semua Model Termasuk Coway, cuckoo, Jik soo, hijrah, elken dan lain2) RM250 utk 4 Filter TERMASUK POSTAGE

    http://penapis-air-bioultra.blogspot.com/

    Hubungi:
    0178895990 atau click http://bio.wasap.my

    ReplyDelete