Tuesday, April 14, 2015

Apa Yang Saya Suka Dengan Bisnes Shaklee



Sebelum saya mendaftar jadi ahli Shaklee ni, dah beberapa bulan saya cuma jadi pengguna je. Lepas tengok progress Hafez, lepas study business plan Shaklee, lepas cuba sendiri supplement2 jenama ni... baru terbuka hati ni nak daftar jadi ahli. Dan terus pasang niat nak berbisnes.

Saya bukan nak bias sebab saya ni menjual supplement Shaklee. Tapi frankly speaking, supplement2 dia memang berkualiti tinggi. Mungkin mahal bagi sesetengah orang. Tapi apa yang dia dapat in return ialah satu produk yang berkualiti tinggi, berkesan, selamat & halal. Inilah faktor penting yang kita kena consider semasa memilih supplement. Lagipun ada di antara supplement tu boleh bertahan hingga 6 bulan. Jadi, kos yang dibelanjakan untuk sebulan tu idak le mahal seperti yang disangka, betul tak?

Anyway, bila saya melangkah dalam bisnes ni, knowledge saya memang sangat minimum. Saya cuma tahu perkara basic je, samada dari segi info produk, cara marketing, mahupun skill menjual.

Tapi saya banyak dibantu oleh mereka yang berada di sekeliling saya. Dan ini semua saya perolehi hanya melalui handphone. Saya tak pernah ke mana2 kursus atau kelas atau bengkel yang dikelolakan oleh pihak Shaklee.

Saya dibekalkan dengan bahan bacaan yang bagus. Saya mempunyai support group di whatsapp & telegram. Saya juga banyak buat research & perbincangan dengan geng2 bisnes yang lain.

Kami berkongsi maklumat. We support each other. Kami exchange pengalaman. Kami turunkan ilmu kepada mereka yang baru nak menceburi bisnes ni. Dalamasa yang sama, kami masih lagi buka minda untuk absorb ilmu2 baru yang diperturunkan kepada kami.

Group bisnes kami terdiri daripada pelbagai background. Ada doktor perubatan, ada doktor gigi, ada pakar motivasi, ada guru sekolah, ada lecturer, ada guru agama, ada pakar IT, ada pakar pemasaran, ada engineer, ada banker, ada surirumah, ada ibu, ada bapa, ada pelajar universiti...

Jadi informasi yang kami terima tersangatlah meluas skopnya! Masing2 bukan nak tunjuk cerdik, tapi kami berkongsi ilmu untuk sama2 berbincang & gunakan di dalam bisnes ni.

Group kami tak pernah sunyi. Sentiasa ada pemberi maklumat, pencetus idea, pembakar semangat! Kami bersaing secara sihat, agar semua orang maju ke hadapan. Tak pernah sekali saya lihat ada yang memijak rakan bisnes semata2 untuk melonjakkan diri sendiri.

Paling best ialah bonus yang kami terima setiap bulan adalah hasil daripada titik peluh sendiri. Tiada konsep upline amik portion downline. Tiada konsep skim cepat kaya. Tiada konsep pyramid yang mana orang di atas goyang kaki boleh dapat duit, tapi yang mandi peluh ialah orang bawahan.

Siapa bekerja kuat, mereka akan dapat hasilnya. Sehinggakan banyak kes kami jumpa di mana downline potong ranking upline sebab downline tu lebih rajin & proactive.

Kepada rakan2 yang nak cuba berjinak2 dengan bisnes Shaklee ni, saya cadangkan mulakan dengan awal. Lebih awal anda bermula, lebih cepat anda boleh berpencen dengan pendapatan sampingan yang berterusan.

Jangan risau. Sistem bisnes Shaklee ni dah disahkan mematuhi syariah. Dan semua produknya telah mendapat logo halal daripada badan yang diiktiraf oleh JAKIM.

Sanggup tak tunggu umur cecah 60 tahun semata2 nak withdraw duit kwsp? Masa tu sihat lagi ke? Berapa banyak duit kwsp yang tinggal selepas tolak2 hutang rumah, hutang kereta & lain2 lagi?

0 comments:

Post a Comment