Wednesday, September 17, 2014

Kuih Peneram atau Kuih Telinga Keling?

posted by Mohd Yusof Rahmat

Salam semua!

Korang tengah buat apa tu? Dah tido ke? Isyk isyk... awalnyer masuk tido. Saya nie kalau tak cecah kol 12 tengah malam, memang la tak sempat nak jumpa katil... hehehe.

Anyway, hari nie merupakan hari yang agak busy buat saya. Awal2 pagi kat umah, buat laundry. Lepas siap laundry, saya terus ke kedai untuk buat kek coklat & cupcake. Tapi saya cuma reti bab bancuh & bakar je. Bab2 nak assemble tu, masih belum khatam lagi. Kena tunggu chef Hafez balik dari Muar... hehehe.

Kek coklat tu saya dah beberapa kali buat. Takder masalah la. Yang saya nervous bila nak buat cupcake. Risau takut tak jadi bentuk "dome" yang cantik, macam Hafez biasa buat. Almaklumlah, bancuhan tu mungkin saya boleh ikut resepi dia jer, tapi sukatan nak masuk kat dalam cup tu yang saya kurang mahir. Lagipun kita kena mahir juga kawal kepanasan oven. Silap aribulan, kek tu takmo naik. Kek merajuk namanyer... hehehe.

Alhamdulillah, selesai membakar cupcake, camnielah hasilnya...


Risau sangat kot2 kek dia takmo naik. Kang tak pasal2 chef suruh buat sekali lagi... hehehe.

Lepas siap tu, saya temankan mak saya gi gunting rambut. Alang2 meneman, saya pun gunting rambut jugaklah, tapi bukan kat salon, saya gunting kat kedai mamak jer. Rimas plak rasanya bila rambut semakin menebal. Lepas gunting rambut, terasa ringan sangat kepala.

Lepas tu, kitaorang gi Tesco untuk shopping barang2 dapur. Then gi lunch kat situ. Saya makan nasi putih, lauk sambal kerang, sayur kacang panjang & telur dadar. Berapa kalori tu? Errrr... lebih 1000kcal ada tak? hahaha...

Lepas lunch, saya sambung bakar redvelvet cake pulak kat kedai. Sementara tunggu kek dibakar, saya kemas2 la sikit dapur tuh. Walaupun rasanya macam takder apa yang nak dikemaskan, tapi bila kita tengok dengan teliti macam guna kanta pembesar, mesti ada bahagian yang boleh dibersihkan lagi.

Lepas siap kerja kat kedai, saya gi jemput Hafez kat stesen bas Larkin Sentral. Cabaran sungguh drive keter sorang2 bila kita tak tahu jalan. Saya pasang 'waze' tapi tak boleh tengok fon. 100% bergantung kepada suara pompuan yang keluar daripada application tu. Kalau salah faham, harus la terbabas masuk simpang lain.

On the way nak balik umah, kami singgah masjid kat area Taman Rinting untuk solat Asar.

Lepas solat, saya jemput anak sedara pompuan saya untuk gi beli barang2 keperluan sekolah dia. Kebetulan hari nie ada pasar tani kat depan kedai stationery tuh. We olls tapau skali makanan untuk dinner. Tak larat rasanya nak balik & memasak.

Masa kat pasar tani, Hafez ada beli kuih ni. Korang tahu apa namanya?


Menurut kawan saya, Syipah, orang utama panggil kuih peneram.

Tapi, kami kat sini panggil kuih nie kuih telinga keling. Mintak maap la yer kalau ada yang rasa nama nie kurang sesuai. Tapi dah orang panggil camtu, takkan saya tetiba pandai2 nak tukar jadik kuih telinga india pulak, kan?

Rasanya manis (mungkin manis2 gula merah), teksturnya lembut, tetapi sedikit berminyak. Apa2pun, memang sedap giler! Biasanya saya jumpa kuih nie kalau singgah R&R kat tepi highway. Tapi jenis yang dah siap bungkus camtu, kemanisan dia melampau2 sangat! Teksturnya pulak keras. Bila gigit, terasa macam gigit gula2 tarik jer. Mungkin diaorang lebihkan gula dalam ramuannya, untuk buat kuih nie lebih tahan lama.

Selain kuih telinga keling nie, kami beli kueh teow goreng & jagung rebus. Alhamdulillah kenyang la malam nie. Cuma benda yang saya makan nie tak berapa sihat, kecuali jagung rebus tu jer. Tambah pulak makan waktu dinner, kan? Bila kala pulak badan nie nak membakar kalori yang saya dah telan tuh!

Oleh sebab makanan hari nie kurang sihat, lepas dinner saya pun telan 3 biji Herb-Lax & 3 biji Peppermint-Ginger Plus. Saya tambah 2 butir Equal Stevia supaya minuman tu rasa manis sket. Kalau takmo tambah gula pun boleh, tapi kena cepat2 telan air nie sampai habis.


Kenapa saya guna stevia? Selain ianya takder kalori & membuatkan minuman tu terasa manis, stevia ada banyak khasiat lain. Kalau korang nak kupas sendiri khasiat2 stevia nie, boleh google jer kat internet. Berlambak orang dok citer pasal khasiat stevia nih.

Okaylah u olls. Saya nak berehat2 kejap. Letihnyer rasa hari nie. Mungkin malam nie nak masuk tido awal. Esok nak sambung siapkan kek kat kedai.

Till then, babai!!!

0 comments:

Post a Comment