Saturday, September 27, 2014

Kojiro Patah Kaki

posted by Mohd Yusof Rahmat

Salam Semua!

Apa plan korang weekend nie? Bila scroll2 newsfeed kat FB, ramai kengkawan saya yang kerja BNM sibuk dengan family day. Ada jugak yang tengah menuju ke endau rompin untuk teambuilding. Seronoknya korang kan! Apa2pun yang korang buat, i wish u olls have fun & jangan over sangat bersuka ria tuh! Saya kat sini tengah jelezx100!... heheheh

Semalam & hari ini merupakan hari yang sangat mencabar buat saya & Hafez. Anak kesayangan Kojiro mengalami kecederaan lagi. Kali nie kaki dia pulak yang patah, sebab tergelincir masa nak panjat mesin basuh kat belakang umah. Masa tu saya tengah basuh baju. Agaknyer masa tengah drain air keluar dari mesin, time tu dia pun nak melompat ke atas mesin basuh. Agaknya kaki dia tengah lencun kena air yang keluar dari mesin. Tetiba... we olls dengar bunyi... gedebuk! Pastu dengar bunyi Kojiro mengiau kuat sangat kat belakang, sayu jer bunyinya. Bila bukak jer pintu belakang, dia terus meluru masuk umah dengan kaki belakang yang terhenjut2.

Hurrm.... ada2 jer la kau nie Koji! Lepas satu ke satu kan? Kesian sangat tengok dia semalam. Kami berdua tak sampai hati tengok dia monyok macam tuh. Nak jalan pun susah. OKU sesangat!

Tengahari tadi kami nak bawak dia gi klinik haiwan. Oleh sebab kaki dia tu memang tak kuat nak berjalan, saya pun konfiden la dukung dia ala2 bawak baby. Tapi bila tiba je kat area parking kereta, berdesup dia melompat & lari lintang pukang! Laju pulak tuh! Jenuh la saya dok mencarik kat mana dia sembunyi. Last2 terjumpa kat lubang bawah tangki air. Aduhai... dengan kaki yang terhenjut2 tue, laju pulak ko memecut kan? Sabar jelah!

Saya pun terik dia, tangkap badan dia & terus bawak balik umah. Sampai jer kat umah, terus masukkan dia ke dalam carrier.



Masa kat klinik, vet tu check2 kaki dia yang tempang tu. Elooooook jer dia dok diam2 kat atas meja tu. Eeeee... depan doktor kemain lagi ko behave kan? Doktor tu pegang2 kaki dia, sikit pun dia tak menjerit! Kalau kitaorang nak pegang, pantas jer mulut dia nak menggigit! Mengada taw!

Vet tu cakap kaki dia patah, tapi tak la teruk sangat. Paling2 pun dia cuma akan balut dengan bandage untuk limitkan pergerakan kaki Kojiro, supaya tak jadi lebih teruk. Tak teruk pun, kena jugak duduk wad 2-3 hari. Sigh! Masuk wad lagi!

InsyaAllah Isnin depan kami dah boleh amik Kojiro. Cuma bandage tu masih belum boleh dibukak. Maybe after 2 minggu baru boleh ditanggalkan.

Masa borak2 dengan doktor tu, dia kata kemungkinan besar tulang Kojiro nie dah tak kuat. Maklumlah umur dia dah 6 tahun, bersamaan 40 tahun umur manusia. Ini adalah salah satu tanda kekurangan kalsium yang penting untuk tulang. Mungkin masa kecik2 dulu dia tak dapat hisap susu mak dia puas2 agaknyer. Bila manusia yang bela, paling kuat pun kami beri minum susu segar dalam kotak. Tetap takkan sama dengan kebaikan susu ibu, betul tak? Sebab tulah penting kita kasi dia makan benda2 yang berkhasiat. Bila dah tua, tak la banyak sangat meragam kan?

Kita nie pun sama jugak. Masa muda2 nielah kita kena jaga pemakanan kita. Pastikan kita mendapat nutrien yang secukupnya. Kalau korang pergi buat checkup kat klinik ataupun hospital, ada alat untuk kita check bone density, untuk kita tengok tahap kekuatan tulang kita. Kuat ker tidak? Kalau tulang jenis yang rapuh, eloklah amik supplement yang boleh membantu untuk menguatkan tulang. Better late than never!

Anyway, Shaklee ada 3 jenis supplement yang bagus untuk kekuatan tulang & sendi:

1) OsteMatrix
2) Advanced Joint Health Tablet
3) Omega Guard

RM61 (harga non-member); 120 biji

RM124 (harga non-member); 60 biji

RM136 (harga non-member); 90 biji

Kombinasi ketiga2 supplemet nie memang bagus untuk menguatkan tulang & sendi2 kita. Lebih elok kalau kita makan sekarang. Kalau nak tunggu bila tulang dah reput, baru nak amik supplement, then lambat la sikit kan? Semakin kita meningkat usia, semakin lambat proses pembaharuan sel2. Nanti bila umur dah menjangkau 50-an, mula la sakit2 lutut bagai.

Kalau korang ada mak ayah yang sakit2 lutut & pinggang tu, boleh la cuba berikan mereka supplement2 nie. Memang bagus sangat untuk diaorang. Kalau rasa harganya mahal, bolehlah mendaftar jadi ahli untuk dapat harga yang jauh lebih murah. Lagipun kita nak beli supplement nie selalu, bukannya nak beli sekali seumur hidup kan? Kalau kita tengok jumlah biji/kapsul yang ada kat dalam sebotol tue pun, kita boleh agak benda nie boleh bertahan lebih daripada 2 bulan, bergantung kepada cara pemakanan kita & tahap keperluan masing2.

Okaylah u olls. Saya nak pi sambung basuh baju yang tertangguh semalam tuh. Nanti kalau ada kelapangan, saya akan menulis lagi kay!

Till then, have a great weekend!!!

0 comments:

Post a Comment