Tuesday, September 16, 2014

Kenapa Saya Memilih Shaklee

posted by Mohd Yusof Rahmat

Salam & Selamat Hari Malaysia u olls!

Saya harap korang semua sihat2 di samping keluarga tersayang kay! Alhamdulillah saya pun sihat jugak. Makin hari makin sihat... hehehe. Sejak abis bulan puasa nie, berat ada naik sket. Nak kena try maintain berat 65kg ke bawah. Saya pun dah start makan Cinch Shake tu. Yelah, takkan kita nak promote jer kat orang tanpa kita sendiri cuba kan? Testimoni dah ada kat depan mata saya nie, kalau saya takmo cuba jugak, memang la sengaja kan...

Hafez... pinjam gambar ko yer! hehehe... jgn mare!

Sejujurnya, saya nie memang kuat makan. Entahlah, dari dulu lagi saya jenis yang suka makan. Kalau dulu2, hampir setiap hari dok mencarik tempat makan yang best2 nak pergi teroka. Kadang2 tu sanggup drive jauh2 semata2 nak gi makan tempat yang sedap2.

Masalah berat badan saya mula makin bertambah masa saya dah berhenti kerja dari BNM dan mula bekerja di restoran Cupcake Chapter. Masa tu saya dah tak gi kerja turun naik LRT lagi. Restoran pun dekat je ngan umah. Paham2 jelah, hampir tiap2 hari makan western food & dessert yang mabelles kat situ. Saper yang nak tolak kan?

Bila badan kita lebih besar berbanding badan pengacara JJCM... sigh...
Stress sangat nak uruskan restoran nih. Bila stress pikir pasal duit, masalah pekerja, ragam customer, nak bayar bil... saya pun apalagi... order makanan yang sedap2. Comfort food kata kau! Nah hambik!!! Berat pun naik 10kilo!

Tapi syukur sekarang nie nafsu makan dah kureng sikit. Maklumlah, bila dah mok mok, baru nak sedar diri kan? Takkan saya nak tua dengan badan yang camni. Nasib baik la jumpa supplement Shaklee, yang banyak membantu saya untuk kawal nafsu makan & kurangkan berat badan.

Ada orang cakap, untuk turunkan berat badan, tak perlu amik supplement2 nie. Cukup sekadar jaga pemakanan, jaga diet & bersenam. Poooorah! Saya dah cuba semua tuh! Sebulan dua berhempas pulas kat gym, berat turun 500gram sajor!!! Pastu bila dah frust, saya makan & makan lagi! Berat pun naik balik berganda2. Buat penat jer usaha gi gym selama nih.

Sekarang nie saya rasa mudah sikit nak kawal berat badan. Saya pun dah tak perlu gi gym macam dulu2. Cukup 2-3 kali seminggu saya gi jogging ataupun buat evening walk. Skali sekala ada kelapangan, boleh la masuk gym untuk feeling2 retis... hehehe

Gym ni murs2 jer... sekali masuk bayar RM8. Jimat sket kan?

Anyway, life sekarang nie agak busy sket. Saya memang kena amik supplement. Siang saya sibuk buat kek. Malam pulak sibuk layan customer2 Shaklee. Itu tak termasuk masa yang saya nak spend ngan family. Kadang2 tu rasa terkejar2 jugak. Pantang jer ada masa terluang, saya akan terus ON laptop, buat blog, post gambar kat FB, reply2 mesej customer, etc. Selalunya malam tido paling awal pun jam 12 lebih. Kalau saya tak amik supplement, cemana la nak bertahan kan? Harus la melepet jer...

Tapi banyak2 supplement Shaklee, yang paling power ialah Vivix. Kenapa saya kata power? Bahan2 dia pun bukan calang2 punyer. Sejak saya makan Vivix nie, hampir setiap hari saya akan batuk2 kecil & setiap pagi mesti ada hingus ataupun kahak yang keluar. Tu semua normal la, sebahagian daripada healing process. Yang paling saya suka ialah kesannya terhadap kulit saya. Sebelum nie kulit saya kadang2 kering, kadang2 berminyak, kadang2 berjerawat. Alhamdulillah lepas setengah bulan amik Vivix, kulit saya jadi seimbang sket. Nak kata flawless tu, rasanya belum lagi, tapi yang penting ada improvement la kan...


InsyaAllah saya akan terus amik Vivix nie. Saya akan cuba set aside budget untuk supplement2 Shaklee setiap bulan, agar badan saya lebih bertenaga, lebih sihat. Tak sanggup la bila dah tua nanti, macam2 penyakit plak yang timbul...

Okaylah u olls. Saya nak keluar bekfes nie. Hmm... nak makan apa pagi nie ek? Lontong goreng ataupun roti bakar?

0 comments:

Post a Comment