Monday, September 8, 2014

Fasa Krisis Pemulihan Shaklee

posted by Mohd Yusof Rahmat

Salam Semua! Moga2 korang semua sihat2 hari nie di samping keluarga tercinta.

Ari nie korang Monday blues tak? Ada mood nak buat kerja tak? Kalau mood belum datang, jom baca sikit info tentang krisis pemulihan nie.

Topik penting yang saya nak share kat sini, yang banyak kali ditanya oleh pelanggan2 saya, terutamanya yang baru2 mencuba produk2 supplement Shaklee, ialah tentang Krisis Pemulihan. Semoga ianya berguna sebagai rujukan korang semua.


Sesetengah orang akan melalui suatu jangkamasa penyesuaian apabila mula mengambil supplement dietary. Simptom-simptom ini kelihatan seperti penyakit, tetapi sebenarnya tidak! Ianya adalah tindakbalas oleh tubuh kita kerana kekurangan khasiat disebabkan tabiat pemakanan kita. Apabila makanan berkhasiat dibekalkan dengan mengejut oleh supplement, krisis pemulihan terjadi.

Sewaktu jangkamasa penyesuaian, ada kemungkinan penyakit-penyakit yang pernah dilalui tubuh dahulu akan timbul kembali. Biasanya ia akan terjadi untuk beberapa hari. Walaubagaimanapun, tubuh yang leman akan mengambil masa yang lebih lama untuk pulih.

Keadaan ini disebabkan oleh toksin yang telah tertimbum di dalam tubuh kita untuk jangkamasa yang lama. Contohnya seperti sisa-sisa kimia daripada makanan, lemak, dan stress. Ditambah pula dengan diet yang tidak seimbang, kurang tidur, pengambilan antibiotik ataupun pengambilan ubat-ubatan sintetik yang lain. Supplement2 Shaklee membantu untuk mempertingkatkan sistem imun kita, kebolehan detoksifikasi, serta pengawalan fungsi organ-organ tubuh.

Pada waktu detoksifikasi ni, ada kemungkinan pening, kelesuan, sakit kepala, ketidakhadaman (perut kembung, lapar), cirit-birit, kahak berlebihan, kencing yang keruh, badan terasa hangat, berpeluh-peluh, dan lain-lain. Simptom-simpton adalah berbeza mengikut individu, dan kadangkala boleh berlarutan sehinggan 1-2 minggu.

Dalam jangkamasa pemulihan ni, minumlah banyak air kosong yang bersih, dapatkan rehat yang secukupnya, dan lebihkan mengambil sayur2an & buah2an dalam makanan. Selagi mana kita memahami bahawa ini merupakan simptom pemulihan, kita akan mudah nak melalui fasa tersebut.

Jadi, kalau korang ada rasa demam ker masa mula2 amik supplement Shaklee, itu memang perkara biasa. Jangan pulak terus stop makan Shaklee. Teruskan je. Saya pun dah lalui fasa tersebut, sampaikan saya terlupa apa simptom yang saya alami. Kalau tak silap, setiap pagi lepas bangun tido, mesti saya ada batuk2 sikit & keluar kahak lendir yang cair, dan berlarutan selama beberapa hari. Pastu, simptom tu hilang dengan sendirinya tanpa saya sedar.

Kalau korang ada mengalami sebarang krisis pemulihan & nak tahu puncanya, saya boleh tolong carikan. Tinggalkan nama & email korang di ruangan komen. Nanti saya cuba respond secepat mungkin kay!

Okaylah, saya pun takleh lama nie. Ari nie nak kena buat beberapa bijik kek. Esok nak hantar kat Chamek Kopitiam. Nanti saya tulis lagi kay!

0 comments:

Post a Comment