Monday, September 22, 2014

Nak Kurus Macam Hafez Tak???

posted  by Mohd Yusof Rahmat

Salam & Selamat Petang U Olls!

Ada yang dah balik kerja ke time2 camnie eh? How was ur day? Monday blues ke tidak? Hahaha... teringat masa zaman2 saya kerja opis dulu. Bila tiba jer hari Isnin, mula la liat nak kick-off buat kerja. Tengok tray yang menimbun tue pun terasa macam mual2. Patut ler boss2 saya slalu marah saya... hahaha. Tapi saya pernah bekerja dengan beberapa orang boss yang baik mcm Kak Yati, Zima & Nasira. Walaupun tegas, tapi mereka selalu bagi kata2 perangsang & guidance buat saya.

Sekarang nie saya bekerja sendiri. Tapi saya tak pernah anggap diri saya nie macam boss. Bila kita kerja sendiri, kita memang la boss tapi kita jugak kuli. Jadi, nak feeling2 jadik boss tue memang jauh la kot!

Cuma dalam Shaklee, saya ada 2 orang mentor yang banyak memberi tunjuk ajar i.e. maktok Najihah Sudi & babah Hafez Zahruddin. Kalau tengok cara diaorang bekerja, memang tak terkejar kau!

Baru2 nie Hafez ada upload satu gambar dia kat FB. Kalau korang ada fren-fren ngan dia, mesti ada ternampak picture nih...



Dalamasa lebih kurang 8 bulan selepas menggunakan set Shape Up Shaklee, berat dia turun banyak giler! Serius! Nie bukan edit2 punya gambar okay! Kalau korang dah lama tak jumpa dia, bile jumpa sekarang sure korang sendiri akan nampak perbezaannya.

Tapi ini bukanlah usaha yang mudah. Dia sangat konsisten mengambil produk2 Shape Up. Yang penting, kena cuba jaga sikit pemakanan kita. Jangan harapkan diet semata2 sebab kalau diet kita tu tak seimbang, silap haribulan boleh malnutrisi! Dan jangan pulak harap semata2 exercise coz tu saja memang tak mencukupi, especially bila umur dah mencecah 30-an.

Kalau korang nak tahu cara yang lebih detail, boleh hubungi saya ataupun boleh contact Hafez. InsyaAllah kami akan cuba sebaik mungkin untuk membantu.

Anyway, hari nie saya gi hospital untuk amik darah. Bukan saya amik darah tapi hospital yang amik darah saya. Memang setiap 6 bulan saya akan ke sini untuk buat routine checkup, nak pantau tahap kolesterol & kencing manis. Sebelum nie doktor pernah prescribe ubat kolesterol. Ubat kencing manis belum lagi, tapi doktor nak tengok dulu cemana. Harap2 la bacaan kali nie turun di bawah paras bahaya.


Kalau korang ada peluang buat checkup, ataupun kat tempat kerja ada sediakan perkhidmatan untuk check darah, gi la buat. Jangan duduk diam2 jer. Kalau kita tak check, kita takkan tahu tahap kesihatan kita kan? Badan mungkin nampak kurus & sihat, tapi tak mustahil boleh kena kencing manis ataupun kolesterol tinggi.

Then, kalau gi supermarket tu, instead of menggapai barang2 di lorong yang jual coklat & junk food, kan lebih elok kalau korang spend duit untuk beli buah2an...


Buah2an nie banyak kegunaan. Walaupun kandungan nutriennya dah berkurangan, tapi at least kandungan serat masih lagi tinggi.

Contohnya... buah kiwi, avocado, oren, pisang & epal boleh dicampurkan dengan Cinch Shake nie, supaya ada kepelbagaian rasa. At least kita tak la rasa bosan nak consume Cinch Shake nie hari2 kan?


Cinch Shake perisa vanilla adalah yang paling versatile untuk dicampur dengan buah2an. Kalau korang beli perisa coklat ataupun cafe latte, boleh campur ngan buah pisang. Kalau takder masa nak blend kat umah, beli jenis coklat & cafe latte nie jer la. bancuh camtu pun dah sedap.

Tapi syaratnya bancuh dengan air suam ataupun air sejuk. Jangan plak korang campur dengan air panas! Nanti rosak protein yang ada dalam Cinch Shake tuh!

Selain tu, buah lemon boleh dicampur dengan Cinch Tea, untuk rasa yang lebih refreshing. Ada sesetengah orang suker ice lemon tea kan? Ada jugak suker teh-o lemon. Ikut suker korang la. Tapi kalau saya, tak campur apa2 pun, Cinch Tea nie memang dah sedap. Saya cuma perlu campur ngan sikit stevia jer.


Cinch Tea nie sangat2 bagus. Dia merupakan campuran white tea, green tea & red tea... satu kombinasi yang kaya dengan anti-oksidan & pemberi tenaga semasa kita tengah berdiet. Selalunya awal2 time nak berdiet nie, badan kita akan rasa sikit lemah kan? Cinch Tea nie dapat memberikan kita tenaga sepanjang hari. Yang penting, teh nie takder perisa atau pewarna tiruan. Tulen bang! hahaha...

Okaylah u olls! Saya nie gi buat evening walk sambil edarkan flyers nie. Malam nanti mungkin nak makan bihun sup & buat salad buah2an kat umah.

Nanti ada masa, saya tulis lagi kay! Daaaa!!!!

0 comments:

Post a Comment