Sunday, April 12, 2015

Bagaimana Saya Menangani Masalah Kolesterol Tinggi



Lebih kurang setahun lepas, masa saya menguruskan restoran, memang mewah dengan makanan yang sedap2. Tengok jelah menu yang ada di restoran kami. Lamb chop, pasta, burger dan steak memang senang nak dapat free. Sebut je... chef akan masak special punyer!

Lebih memburukkan keadaan apabila kami jugak menjual desserts yang marvellous seperti kek, cupcake, muffin, pavlova & ice cream! Pendek kata, dok kat restoran tu saya tak pernah rasa susah untuk carik makan.

Tu tak termasuk tabiat saya yang suka lepak kedai2 makan yang best2 macam jogoya, tony romas, TWG, godiva dan marche. Duit gaji memang abis untuk makaaaaaan jelah! Makan makan makan macam esok lusa dah tak jumpa makanan lagi!

Bukannya tak boleh nak makan lat tempat2 camtu. Tapi saya je yang tak pandai nak kawal diri. Kalau sekali sekala tu, okaylah jugak. Tapi kalau dah tiap2 hari? Tak ke carik penyakit namanya tuh???

Memang carik penyakit pun! Bila check darah kat hospital, kolesterol melambung tinggi! Paras gula pun naik mendadak!

Tau tau je doktor dah prescribed ubat kolesterol. Kencing manis tu belum lagi sbb doktor kasik peluang untuk cuba turunkan sendiri.

Insaf!!!

Memang benar... ada macam2 jenis ubat kita kena makan kalau paras kolesterol tu dah tinggi. Sebelum ni ubat yang doktor prescribe untuk saya ialah gemfibrozil & ubat 'statin' ni. Gemfibrozil kena makan siang & malam, manakala ubat statin makan waktu malam je.

Bagi mereka yang pernah makan ubat2 kolesterol ni, mereka akan faham betapa saya TAKNAK makan ubat jenis ni! Lepas makan je, ada rasa mual2 nak muntah, rasa pedih ulu hati, rasa melayang2 & badan rasa lemah. Mungkin ia adalah sebahagian daripada side effects selepas makan ubat ni.

Saya stop terus ubat statin tu. Saya tak tahan. Saya cuma makan ubat gemfibrozil je. Alhamdulillah dengan kawalan pemakanan, gaya hidup lebih sihat, dan pengambilan supplement2 tambahan yang konsisten, paras kolesterol saya sekarang berada di bawah border line. Paras gula dalam darah pun dah terkawal. Doktor pun dah tak prescribe ubat statin ni lepas tengok result blood test.

Syukur sangat... sebab lepas baca lebih lanjut tentang ubat statin ni, baru saya tahu bahawa ia boleh menyebabkan katarak mata, sembelit atau cirit birit, dan kebas2 pada tangan dan kaki. Lebih teruk ada risiko memory loss, sexual dysfunction & depression! Risiko nak kena kencing manis (type 2) pun makin tinggi!

Betul cakap doktor. Mencegah jauh lebih mudah daripada mengubat. Once dah kena penyakit, barulah sibuk nak carik penawar.

Nasib baik la kebetulan saya ni diperkenalkan dengan Shaklee. Jadi, saya tahu apa yang saya perlu ambik untuk kawal paras kolesterol & gula tu. Saya banyak didedahkan dengan maklumat & nasihat tentang cara pemakanan yang lebih sihat. Kalaulah tak makan supplement2 tambahan, entah apa lagi ubat yang saya kena makan agaknya kan?

Sekarang saya lebih berjaga2. Nak makan sedap2 tu boleh tapi hadkan kepada 2 kali sebulan iaitu masa dapat gaji kerja kat hotel & masa dapat bonus bulanan daripada shaklee. Saya pun lebih suka makan kat umah je. Rajinkan diri buat aktiviti sihat kat umah seperti berkebun, kemas2 umah & buat senaman ringan.

0 comments:

Post a Comment