Thursday, April 16, 2015

Mengapa Saya Membaca Buku Kesihatan

Hari ni merupakan saya punya offday. Seperti biasa, akan buat sikit kerja2 kat rumah. Then settlekan laundry pada awal2 pagi. Saya suka buat laundry awal pagi sebab by noon, biasanya semua akan kering. Cepat sket kalau nak buat kerja2 melipat baju.

Masa offday juga saya suka pi jalan2. Kalau tak gi jauh2 pun, saya akan pusing2 area bandar Muar je. Gi makan2 kat luar. Saje je nak lapangkan otak.

Selebihnya saya akan berehat puas2 kat umah. Takdelah nak bantai tido sepanjang hari. Saya lebih suka abiskan masa dengan membaca buku2.

Kebanyakan buku saya beli kat kedai2 biasa je. Takyah nak berabis sangat beli buku2 yang mahal2. Kalau kat Muar ni, saya suka beli kat Popular Book Store. Pilihannya lebih banyak & mampu milik berbanding kedai2 buku lain.

Untuk kekal lama dalam bidang jual menjual supplement kesihatan ni, saya perlu tambahkan pengetahuan. Selain buku, saya juga selalu buat rujukan kat suratkhabar, majalah, buku nutrisi & blog2.

Zaman sekarang ni cukup mudah nak cari maklumat. Yang penting kita kena tahu kat mana nak cari, kena kenalpasti sumber yang boleh dipercayai. Jangan la plak dok baca info2 daripada sumber yang meragukan. Nanti lain plak jadinya.

Selain sumber2 bercetak, saya juga kerap berjumpa dengan pakar2 perubatan & kecantikan. Saya tak malu bertanya. Kalau ada kengkawan yang bekerja sebagai doktor, jururawat, ahli farmasi & pakar kecantikan, kita boleh jadikan mereka sebagai rujukan.

Pihak Shaklee pun kerap buat bengkel2 kesihatan. Biasanya mereka akan jemput pakar2 perubatan & nutrisi untuk membantu dealer2. Bengkel & kursus2 begini sangat bermanfaat untuk saya menambah ilmu pengetahuan.

Kepada dealer2 Shaklee yang seangkatan dengan saya, jadilah seorang dealer yang berilmu. Jangan asyik pikir nak menjual je. Jangan kasi info yang kurang tepat kepada pelanggan2 anda. Ini adalah perkara yang berkaitan dengan kesihatan. Kita tak boleh pandang ringan.

Ilmu adalah milik Allah. Dia hanya pinjamkan kepada kita untuk kita gunakan ke jalan yang baik. Kongsilah ilmu walaupun sedikit. InsyaAllah usaha anda pasti akan mendapat keberkatannya.

1 comments:

  1. Stainless steel - titanium teeth dog dog in - TITACON
    Stainless Steel is garmin fenix 6x pro solar titanium a sturdy steel razor stiletto titanium hammer that is titanium quartz crystal easy titaum to use, allows you to adjust the angle titanium density of blade exposure.

    ReplyDelete