Friday, August 22, 2014

1st Day Sebagai Ahli Shaklee

posted by Mohd Yusof Rahmat

Assalamualaikum & Salam perkenalan buat semua!

Hmm... ini posting saya yang pertama. Mungkin ada sesetengah orang tak tau nak cakap apa masa posting pertama ni. Tapi saya pulak rasa macam bel;anda tak cukup tanah. Rasanya macam banyaaaaaaaak sangat nak citer kat sini. tapi kalo citer panjang2, nanti korang bosan pulak kan?

Anyway, hari ini merupakan hari pertama saya jadik ahli Shaklee. Thank you kepada rakan baik saya Hafez coz temankan saya gi branch Shaklee kat Taman Molek, Johor Bahru. Selepas berbulan-bulan tengok dia dok Shaklee Shaklee Shaklee... akhirnya terbukak jugak hati nie nak apply membership! hehehe...


Saya ni sebenarnya dah menggunakan produk Shaklee sejak bulan Mac 2014 lagi. Masa tu Hafez tolong belikan supplement Vita-Lea & CoQHealth. Time tu saya pun tak tahu sangat tengang Shaklee ni. Cuma ingatkan Shaklee ni khas untuk orang yang nak turunkan berat badan je. Rupanyer ada jugak supplement. Alang2 orang dah beli, kita makan jelah. Kalo tak makan, rugi pulak kan. Kalo tak try, cemana nak tahu berkesan ke tidak kan?

Saya ni bukanlah sihat sangat. Mak bapak memang ada penyakit. Ayah saya ada sakit jantung, darah tinggi & kencing manis. Mak pulak ada kencing manis & paras kolesterol dia agak tinggi. Biasalah penyakit orang tua. Jadinya kalau ikut genetik, saya ni bukanlah jenis yang sihat sangat, tul tak? Paras kolesterol saya nie pun boleh tahan tinggi jugak, kalau tak silap 9 rasanya. Tiap-tiap bulan memang ulang alik hospital untuk check darah & amik ubat kolesterol.

Sebelum ni doktor ada prescribe 2 jenis ubat. Jenis pertama tu kena makan sebijik siang & sebijik malam. Jenis kedua tu pulak kena makan waktu malam je. Tapi saya tak pernah pun makan jenis yang kedua tu. Tak tau la kenapa, degil kot. Doktor pun tak tau yang saya tak makan ubat untuk malam tu. Hampir setahun jugak saya makan ubat kolesterol yang hospital kasik ni, tapi paras kolesterol still tak turun banyak.

Alhamdulillah, selepas sebulan saya makan CoQHealth, bila check darah, doktor kata paras kolesterol dah turun banyak. Aik! Mula2 macam tak caya, tapi bila pikir2 balik, mungkin sebab saya makan CoQHealth tu kot! Yang paling best ialah ubat malam tu doktor dah tak kasi makan lagi. Phew! (walaupun hakikatnya saya tak pernah makan ubat tu pun kan? hehehe)

Okay, melalut2 pulak citer pasal kolesterol. Pointnya kat sini, bila saya dah rasa sendiri keberkesanan supplement Shaklee, saya lebih yakin untuk terus menggunakannya supplement yang lain-lain. Daripada Vita-Lea & CoQHealth, saya tambah pulak dengan Sustained Release Vita-C Plus. Alhamdulillah sekarang ni dah jarang2 saya demam ataupun kena selsema. Bukan nak kata apa, tapi kalau kita tak jaga badan kita, kalau kita tak provide badan kita dengan vitamin & mineral yang secukupnya, sure cepat je penyakit2 camtu datang singgah kan?


Lately kami sibuk sikit kat tempat kerja. Banyak tempahan kek, cupcake & muffin (oh ya... kami ni ada jual kek, cupcake, muffin dan yang seangkatan dengannya. Sila2lah jenguk Instagram/Facebook @kafeamben ya! Promote jap... hehehe). Okay sambung citer. Tempahan ni kengkadang tak menentu. Ada yang tempah awal. Ada yang tempah last2 minit. Tapi dah rezeki, mana yang boleh buat tu, kita terima jelah. Cuma ianya mengganggu waktu tido & waktu makan kami. Kadang2 terskip breakfast. Lunch pun dah nak hujung2 senja. Perut dah masuk angin. Lepas makan, perut rasa tak sedap sebab kembung semacam je. So saya pun try la supplement Peppermint-Ginger Plus pulak. Alhamdulillah, lepas makan 3 bijik, angin yang terperangkap dalam badan ni berpusu-pusu keluar. Lega sikit. So sekarang ni supplement tu saya standby je kat umah. Kalau2 rasa macam tak sedap je perut ni, telan sebijik dua.

Vita-Lea tu sebenarnya multivitamin & mineral. Memandangkan kami ni jenis manusia yang kuat makan, kadang2 susah nak dapatkan makanan yang sihat, kecuali bila kat umah, we olls masak sendiri jelah. Kalau makan kat kedai, paham2 jelah yer. Zat besi entah ke mana, vitamin semua terbang melayang kat dalam kuali. Vita-Lea ni la yang membantu saya. Kalau tidak, badan tak segigih sekarang ni. Almaklumlah umur dah 37 tahun, makin tua nie rasanya dah tak bertenaga macam zaman masa muda2 dulu. Sendiri mau ingat la kan?

Okay... camtulah citernyer bagaimana saya mula percaya dengan produk2 Shaklee. Lagipun sejak duduk serumah ngan si Hafez ni, buku nutrisi pasal supplement & produk2 Shaklee ni memang ada je kat depan mata. Dia pun asyik citer pasal Shaklee Shaklee Shaklee. Jadi serba sikit saya tau la jugak asal usul Shaklee & kenapa produk dia jauh lebih baik daripada produk2 yang dijual kat farmasi tu. Harga pun idak le mahal sangat, especially kalau beli dengan harga ahli. Dah le dapat harga lebih murah berbanding retail price, dapat pulak kumpul point. Cukup jumlah poiunt tertentu, Shaklee akan kasi rebate pulak, terus masuk kat dalam akaun bank kita. Campur tolak, banyak jugak penjimatan tu kan?

Anyway, tujuan saya jadik member Shaklee ni bukan sebab nak beli barang personal dan dapatkan harga ahli je. Saya nak improvekan life saya. Saya nak masuk ke usia tua dengan tubuh badan yang sihat. Kalau ada rezeki lebih hasil daripada menjual Shaklee ni saya teringin jugak nak gunakan duit tu untuk gi menunaikan haji, nak jugak gi melancong ke New Zealand (teringin bebenor nak tengok penempatan Hobbit tu!), dan nak membantu orang yang susah. Kalau ada peluang, nak jugak sorang baby! Tapi bukan sebarangan baby taw! Saya nak baby Shaklee! Maksudnya... baby tu dah start dapat supplement Shaklee sejak mak dia mengandungkan dia lagi. Haaaa... best tak?


Tu la impian saya. Tapi bak kata sorang kawan tu, tak salah kita menyimpan impian yang tinggi. Setiap kejayaan itu bermula dengan impian. Cuma kita kena usaha je untuk capai impian kita tu.

Okaylah u olls. Setakat ni je yang mampu dibebelkan buat masa ni. Nanti ada masa lagi saya tulis lagi kay! Tapi mungkin bukan tentang Shaklee sahaja. Saya nak citer tentang kerja saya, tentang kucing saya, tentang kehidupan seharian saya. Dan mungkin saya akan kongsikan maklumat2 yang berguna untuk kita semua.

Babai!

0 comments:

Post a Comment