Friday, August 29, 2014

Jom Tambah Sayuran & Buah-Buahan Dalam Diet

posted by Mohd Yusof Rahmat

Salam & Selamat Berhujung Minggu!

Semalam merupakan hari yang agak bz buat kitaorang. Kami makan breakfast yang agak heavy, lontong goreng dengan lauk kari ayam. Haaaa... amik ko! Tapi ada satu gerai kat area umah nie jual lontong goreng yang tersangatlah mabelles! Sekali try, esok lusa mesti nak beli lagi. Oleh sebab kandungan kalorinya agak tinggi, maka kitaoarng makan masa bekfes je, untuk membolehlah badan mempunyai masa yang cukup untuk bakar semula kalori yang kitaorang makan tuh.

Dalam masa yang sama, kami cuba lebihkan pengambilan sayur2an & buah2an segar. Contohnya, selepas bekfes, kami makan buah strawberry & blueberry. Dua2 nie mempunyai khasiat yang tersendiri.


Buah strawberry & blueberry kaya dengan serat, pelbagai mineral, vitamin, dan antioksidan, yang semuanya mudah diserap oleh tubuh kita. Mereka bertindak sebagai anti-kanser disebabkan oleh kandungan anti-oksidan yang tinggi. Vitamin C & flavanoid membantu dalam mengurangkan jerawat. Selain mempunyai effect anti-anaemia, asid folik (yang juga dikenali sebagai vitamin B9) di dalam buah2an tersebut membantu untuk mempertajam daya ingat serta kesehatan mental. Asid folik pun penting untuk ibu2 yang mengandung. Kalo tak caya, cer tanya bakal2 ibu yang korang kenal. Sure doktor ada kasi makan asid folik. Anyway, kandungan serat yang tinggi dalam buah2 tu juga membantu di dalam proses pencernaan & bertindak untuk mencuci usus. Pemakanannya dapat merangsang perlepasan serotonin, yang penting untuk kesihatan hati. Anti-oksidan dan vitamin C membantu untuk melindungi arteri & pembekuan darah di dalam pembuluh darah. Maka ianya sangat bagus untuk kesihatan jantung kita.Strawberry juga mempunyai lebih kurang 21% Mangan yang membantu untuk mempertahankan kepadatan tulang.

Di sebelah malam pulak, kitaorang buat salad...


Sayur berbatang seperti asparagus mempunyai khasiat yang tersendiri. Asparagus ialah jenis sayuran yang rendah kalori dan natrium. Ia juga merupakan sumber vitamin B6, kalsium, magnesium, zink, serat, protein, vitamin A, vitamin C, vitamin E, asid folik (elok untuk ibu2 mengandung nie), zat besi, fosforus dan kalium. Selain tu, asparagus adalah sumber mineral yang baik untuk membantu meningkatkan keupayaan insulin yang membawa glukosa dari sel darah. Asparagus jugak bagus untuk melancarkan pembuangan air kecil. Kalau korang mengalami masalah kulit gatal2 macam eczema ataupun dermatitis, elok makan asparagus nie. InsyaAllah masalah kulit tu akan beransur pulih.

Biasanya, asparagus nie kami jadikan pembuka selera ataupun salad jer. Ada jugak orang yang campurkan asparagus dalam masakan yang digoreng dengan seafood (hmmm... kalau kena gaya memasanya, memang mabelles u olls!), dipanggang bersama2 ayam, ataupun dimakan mentah (ala2 model sangat korang kan?)

Tomato ceri tu pun ada banyak kandungan serat, zat galian & vitamin. Tapi yang paling saya suka ialah kandungan vitamin A yang tinggi. Elok untuk memperbaiki penglihatan kita. Maklumlah bila semakin meningkat usia, semakin tak nampak, especially bila tengah drive waktu malam, kan? Saya suka tomato ceri berbanding tomato biasa sebab ianya lebih mudah nak makan. Cuci bersih2 & terus masuk mulut! Kalau rajin, tambahkan ke dalam salad sayur2an ataupun salad buah2an.

Untuk yang rajin, jus tomato nie korang boleh jadikan mask untuk muka & rambut. Ia elok untuk membantu mengecilkan liang pori2 kulit muka. Dan elok untuk mengurangkan kelemumur kat kepala.

Anyway, yang kecil2 kaler hijau tu sebenarnya putik bunga lili yang masih muda & belum berkembang. Ia sangat popular di kalangan masyarakat Cina sebagai salah satu penyediaan herba. Khasiatnya banyak, tapi oleh sebab posting nie dah panjang berjela dok citer pasal khasiat (yang mana korang pun boleh google sendiri kan?), saya nak share sikit resepi mudah untuk masak putik bunga lili tu...

Pinjam gambar ni dari internet

Bahan2nya:
i) 1 1⁄2 cawan putik bunga lili (daylily buds), boleh beli kat supermarket AEON
ii) 1 sudu besar butter
iii) 2 sudu besar minyak zaiton
iv) 1 biji bawang kecil dihiris halus
v) Sedikit garam & lada sulah

Cara2nya mudah jer. Basuh & keringkan putik bunga lili tu. Panaskan kuali, masukkan butter & olive oil. Pastu campak bawang kecik. Bila dah naik bau, campak pulak putik bunga lili tu. Then tabur sikit garam & lada sulah. Agak2 sayur tu dah layu sikit, terus angkat. Jangan sampai layu sangat coz tak crunchy nanti. Lagipun kita nak cuba preserve khasiat sayur tu sebanyak yang mungkin.

Mudah je nak cantik & sihat kan? Tapi kalau korang memang betul2 takder masa nak buat salad, tak sempat nak gi supermarket beli buah2an, ataupun memang jenis yang cik las (pemalas), saya cadangkan korang makan jelah Vivix tuh. Sehari cuma 1 sudu jer. Dah cukup segala apa yang korang perlukan. Silap ari bulan kesannya jauh lebih elok & cepat berbanding makan sayur2an & buah2an. Lagipun buah2an & sayur2an yang kita beli tu sebenarnya kandungan zat & vitamin semakin hari semakin merosot. Tambah pulak kalau kita rebus ataupun masak atas kuali, makin la sikit zat2 yang tertinggal.

Vivix memang dah terbukti jauh lebih tinggi khasiat & kandungan anti-oksidan berbanding buah2an & sayur2an yang lain. Kandungan utamanya pun bukan jenis yang calang2 & mudah kita nak jumpa.



Kalau korang berminat, bolehlah contact saya (019-3753414) ataupun Hafez (016-6651067). InsyaAllah membeli Vivix bukanlah satu pembaziran. Ianya satu pelaburan yang amat menguntungkan tubuh kita, untuk jangka pendek, dan jika diambil berterusan boleh mengelakkan kita daripada pelbagai jenis penyakit tua.

Okaylah korang, saya nak pi kerja nie. Nanti ada citer, saya update lagi kay!

Daaaaa!!!!!

0 comments:

Post a Comment