Wednesday, August 27, 2014

Kisah Cik Pavlova

posted by Mohd Yusof Rahmat

Salam & Selamat Pagi U Olls!

Pagi nie hujan renyai2 kat sini. Sedapnyer kalau lepas solat subuh, kita sambung tido balik kan? hehehe. Kalau ikutkan hati memang nak jer lontarkan diri kat atas katil tuh. Tapi kena kuatkan semangat. Walaupun kami nie bekerja sendiri & waktu bekerja kami flexible, tak semestinya kami nie dok bantai tido jer kat umah.

Bila waktu kerja flexible, kadang2 tue sampai kol 11 malam pun terpaksa layan oarng dok antar whatsapp dok tanya2 pasal kek. Sigh! Diaorang nie pun satu, kot yer pun nak tanya kita, agak2 la kan? At least have the courtesy untuk contact kita di siang hari. Ini tidak, ikut sedap dia jer. Saya nie ikut mood, kalau mood saya baik, kol 2 pagi pun saya reply. Kalau mood tak baik, memang saya diamkan je dulu. Keesokan paginya baru baru balas.

Sejak kerja kat Cupcake Chapter, saya dah masak bebenor dengan ragam pelanggan. Ada yang elok tu & dah biasa order kek, memang mudah kita nak deal. Ada pulak yang tanya 1001 soalan, tapi hujung2 tak jadik. Ada jugak yang mula2 request kemain ekstravaganza macam nak buat royal wedding gitew, tapi bila kita kasik quotation, terus terkedu. Yelah, ko berangan nak kek fondant 3 tingkat, ada patung pengantin & bunga gumpaste yang handmade, tapi bajet ko 200 hengget kan? Maunyer makan aku punyer kaki jer! Then ada pulak jenis yang suka order last2 minit. Contact kita untuk buat order kol 2 ptg, nak kek tu kol 4 ptg hari yang sama jugak. Ko ingat aku nie ada kilang buat kek ke?

Tapi nak taknak kita layaaaan jelah. Yang penting, kita respond & jaga budi bahasa kita. Bagi saya, setiap orang yang contact kita tue adalah potential customer. Kalau dia tak jadik order sekarang, maybe in future dia akan order kat kita.

Anyway, semalam lepas hantar kek kat Chamek Kopitiam, kami gi beli barang2 stok bahan mentah kat Bakewell, Pasir Gudang. Kedai tue tak besar sangat, tapi bolehlah. Kitaorang ke situ pun sebab dekat dengan tempat kerja. Kalau ikutkan, kitaorang lebih prefer beli barang2 kat Perling Indah jer, coz lebih banyak pilihan & harga lebih murah. Cuma jarak nak ke situ lebih kurang setengah jam jugak. Tambah pulak kalau lebuhraya Pasir Gudang tu jem, maunyer nak sejam baru sampai. Koser la! Kalau ada masa, baru boleh ke situ. Kalau tidak, gi Bakewell sajor!

Semalam pagi ada customer ada call, nak order Pavlova. Nak hari Rabu malam. Nak tolak order, macam kesian. Nak kekwatkan diri, tak sampai hati pulak. Mungkin ini salah satu sumber rezeki yang Allah nak kasik kat kami. So kitaorang pun gi la carik strawberry & blueberry kat AEON. Tesco kat Seri Alam nie sangap sikit, buah2 yang camtu memanglah korang takkan jumpa. AEON pulak tengok tempat. Kalau AEON Permas Jaya, kadang2 ada, most of the time nan hado. Terpaksalah jugak gigihkan diri gi AEON Tebrau City tue. Jauh sikit, tapi biasanya stok memang selalunya ada.

Kalau buah2an untuk kek ataupun Pavlova, saya lebih suka pilih yang elok2. Bukannya apa, bentuknya cantik & buah2nya semua segar. Memang ada jenama tempatan lain yang lebih murah, tapi kalau korang tengok rupanyer, alahai kesian. Nie contoh salah satu Pavlova yang kitaorang pernah buat...


Buah2 strawberry dia tu montel2 belaka kan? Saya tengok ramai yang bile buat Pavlova, suka letak macam2 jenis buah. Ada yang letak kiwi la, ada yang letak mangga la, ada yang letak peach la. Itu masing2 punya taste la kan. Kitaorang lebih suka yang simple je, tak terlalu warna warni macam lampu raya liplap. Buah strawberry tu pulak kitaorang akan letak sebijik2. Tak suka potong kecik2. Yelah, kalau potong kecik2, boleh nampak banyak sikit kat atas Pavlova tu kan? Tapi bila makan, tak sedap sangat coz bila buah tu dah dipotong2, ia akan jadik kering, dah kurang juicy.

Oh ya... citer pasal Pavlova nie, ramai jugak customer yang pelik, kenapa harga dia mahal, sedangkan meringue dia tu diperbuat daripada gula & putih  telur je. Well well well (sambil buat muka Angelina Jolie), kalau korang rasa boleh buat sendiri, silakan! Ko ingat campak2 gula & putih telur, pastu pukul2, boleh terus jadik meringue? Ada sesetengah orang tu saya baca, dia dah cuba banyak kali, tapi lepas 2 jam bakar, meringue dia tak menjadik. Ada yang jadik keras macam biskut bangkit. Kengkadang jadik lembut macam marshmallow. Haaa... patah hati ke tidak bile ko dah penat bakar sampai 2 jam, pastu meringue korang tak menjadik? Sebenarnya ada sejenis skill & trick yang kita kena carik sendiri untuk dapatkan meringue yang betul2 sempurna. Yang bahagian luar tu crunchy, yang bahagian dalam tu lembut, tapi meringue tu mestilah masak sepenuhnya (tak mentah), dan bila kita makan, dia macam melt kat dalam mulut kita. Susah sebenarnya, even saya pun tak tahu nak buat. Cuma Hafez jer yang tahu trick nak buat meringue yang elok.

Fresh cream kat atas meringue (yang kaler putih) tu pulak kena tahu consistency yang paling ideal. Kalau korang kurang pukul, dia tak jadik fluffy. Kalau korang terlebih pukul, dia terus akan jadik cair. Bila dah cair macam air susu tu, tak dapek la nak nolong, kena buang sajor! Ada jugak citer yang saya baca, fresh cream dia tu dah elok2 jer, tapi lepas letak buah & nak deliver kat customer, cream dia jadik cair. Kesian saya tengok. Nak tolong, dah tak boleh coz kes camtu memang kena buat sekali lagi. Bila cair, dengan meringue2 tu skali akan rosak. Yang dapat diselamatkan cuma buah2 tu jelah agaknyer.

Sebab tu ler harga Pavlova nie mahal sikit dik non! Mahal2 pun, kalau dapat makan yang sedap, memanglah berbaloi! Rasa manis2 kat meringue tu dah diseimbangkan dengan rasa lemak2 kat fresh cream tu & rasa masam2 buah2an yang kat atas dia. Ada sejenis sensasi yang memang susah kita nak describe. Korang kena cuba sendiri! Warga JB, boleh order ngan kami kay! (promote sikit! hehehe)

Okaylah korang, tu jelah kisah Pavlova saya hari nie. Nanti ada masa, saya tulis lagi kay! Till then, babai!!!!

0 comments:

Post a Comment